Lääkkeiden markkinoinnin valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että lääkkeiden mainonta on tarkkaa, totuudenmukaista ja turvallista niin kuluttajille kuin terveydenhuollon ammattilaisille. Lääkkeiden markkinointiin liittyy Suomessa monia sääntöjä ja markkinointia valvotaan tarkasti.
Lääkkeiden markkinoinnin valvonnalla varmistetaan, että markkinointimateriaalit eivät ole harhaanjohtavia ja että kuluttajat sekä terveydenhuollon ammattilaiset saavat tarkkaa ja ajantasaista tietoa lääkkeistä.
Medimon myyntilupa- ja lääketurva-asiantuntija Hanna Hartikalta kysytään usein, kuinka paljon tai kuinka vähän tietoa pitää olla lääkkeeseen liittyvässä markkinointimateriaalissa.
– Kysytään myös, onko ehdottomasti noudatettava viranomaisen hyväksymää tuoteinformaatiotekstiä markkinointimateriaaleissa, Hanna Hartikka kertoo.
Lääkkeiden markkinoinnin valvontaan liittyy paljon sääntöjä. Hartikan mukaan tärkeää on varmistaa, että lääkkeestä ilmoitetaan tarvittavat vähimmäistiedot ja että ne vastaavat viimeisintä hyväksyttyä valmisteyhteenvetoa.
– On myös keskeistä varmistaa, että markkinointimateriaali noudattaa sen kohderyhmälle asetettuja määräyksiä, Hanna Hartikka lisää.
Kuluttajamainonnassa vain reseptivapaat lääkkeet
Lääkemainoksissa on tarkat vaatimukset sen mukaan, kenelle ne on suunnattu. Kuluttajille kohdistetuissa mainoksissa on ilmoitettava lääkkeen ja vaikuttavan aineen nimi, käyttöaihe sekä tarvittavat turvallisuus- ja käyttöohjeet. Lisäksi on kehotettava tutustumaan pakkausselosteeseen ja mainittava myyntiluvan haltija tai markkinoija.
Ilman reseptiä myytäviä lääkkeitä saa mainostaa kuluttajille, kun taas reseptilääkkeiden markkinointi on sallittua vain terveydenhuollon ammattilaisille. Ammattilaisille suunnatussa markkinoinnissa on ilmoitettava lääkkeen määräämisen kannalta olennaiset tiedot, lailliset toimittamisehdot, mahdolliset sairausvakuutuskorvaukset sekä pakkauskokojen hinnat, jos ne ovat saatavilla.
Suomessa lääkkeiden markkinointia säädellään kansallisella lääkelailla ja asetuksella, Kuluttajansuojalailla ja Lääketeollisuus ry:n Eettisillä ohjeilla. Lääkkeiden markkinointia ohjaavat EU-lait ja ohjeet sekä jokaisen maan omat kansalliset säännöt.
Markkinointimateriaalien valvonnasta vastaa Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea. Fimea valvoo markkinointimateriaalien lainmukaisuutta ja Lääketeollisuus ry:n Eettiset ohjeet tarjoavat lisäohjeistusta. Nämä säännöt toimivat lainsäädännön täydentäjänä ja tietojen tarkennuksena.
Lääkemarkkinointi ja lääkeinformaatio
Lääkemarkkinointi ja lääkeinformaatio ovat käsitteitä, jotka voivat joskus sekoittua keskenään. Lääkemarkkinoinnin tavoitteena on tukea lääkkeiden turvallista käyttöä. Lääkemarkkinoinnissa halutaan edistää lääkkeiden määräämistä, toimittamista ja ostamista, samalla tarjoten tietoa lääkkeiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä. Lääkeinformaation tavoitteena puolestaan on jakaa objektiivista ja neutraalia tietoa lääkkeiden käytöstä ilman kaupallisia tarkoitusperiä.
Mainoksen tulee olla selkeä mainos
Lääkemainoksen tulee olla sellainen, että sen tunnistaa helposti mainokseksi.
– Piilomainontaa ovat mainokset, jotka eivät ole selkeästi tunnistettavissa mainoksiksi, Hanna Hartikka kertoo.
Piilomainonnan kitkeminen on tärkeää, jotta kuluttajat voivat tunnistaa mainoksen mainokseksi.
Myös piilomainontaa varten on laadittu sääntöjä:
- Mainonnassa ei saa väittää, että lääke on täysin haitaton tai muita hoitoja parempi
- Markkinoinnissa ei saa käyttää asiantuntijoiden tai julkisuuden henkilöiden suosituksia
- Mainos ei saa vähätellä lääkärin hoidon tarvetta
- Mainonta ei saa kohdistua alaikäisiin
Lääkkeiden markkinoinnissa kuluttajille on kiellettyä myös palkintokilpailut ja arvonnat. Ohjenuorana voidaan sanoa, että mainonta ei saa käyttää hyväksi kuluttajan tietämättömyyttä tai hätää. Myös kaikenlaisten liioittelevien tai harhaanjohtavien ilmausten käyttö on kiellettyä.
Samat säännöt digitaalisessa lääkemainonnassa
Viime vuosina digitaalinen markkinointi on arkipäiväistynyt ja mainoksia valuu arjessa monen kanavan kautta.
– Elektroniset aineistot ja digimarkkinointi tuovat oman ulottuvuutensa markkinoinnin valvontaan, Hanna Hartikka sanoo.
Kun lääkemainontaa tehdään digitaalisesti, on tärkeä muistaa, että samat säännöt pätevät myös digitaalisessa mainonnassa. Oleellista on myös varmistaa, että esimerkiksi reseptilääkkeiden mainontaa kohdistetaan vain terveydenhuollon ammattilaisille.
